از سال ۹۹ که کرونا آغاز شد، مخاطبان یوتیوب در ایران ۴ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرد. این آماری است که میتوان از میزان بازدید کانالهای یوتیوب ایرانی متوجه شد. به طور مثال درآمد چند یوتیوبر برتر ایرانی را در زیر میبینیم که به طرز شگفت انگیزی افزایش پیدا کرده.

SoGang

۱ میلیارد تومن در ماه

پوتک

دو میلیارد تومن در ماه

فرشاد سایلنت

یک میلیارد تومن در ماه

khotan

۷۰۰ میلیون تومن در ماه

میا پلیز

۸۰۰ میلیون تومن در ماه

آریا کئوکسر

۹۰۰ میلیون تومن در ماه

Kouman

۳۵۰ میلیون تومن در ماه

TrendeFarsi

۹۰۰ میلیون تومن در ماه

جوان ترین یوتیوبر دنیا یک پسر ۹ ساله و جوان ترین یوتیوبر ایرانی یک پسر بچه گیمر ۱۲ ساله است. افراد زیادی در ایران شغل خود را رها کردند و اکنون مشغول کسب درآمد از یوتیوب در ایران هستند. طبق امار شرکتهای MCN  (شرکت هایی که درآمد یوتیوبرهای ایرانی را نقد میکنند)، حدود ۷هزار یوتیوبر در ایران مشغول فعالیت هستند و درآمدهای بالایی دارند.

با یک استراتژی درست میتونید از یوتیوب پول زیادی کسب کنید. و ازونجایی که این درامد به دلار هست جذابیتش رو چند برابر میکنه.

کسب درآمد از یوتیوب در ایران

این فقط درآمد یکی از کانالهای من است که دو سال پیش راه اندازی کردم و بعد از ۲ سال به درآمد ۱۲ هزار دلاری در ماه رسیده

تا وقتی پول توی حسابم نیومد باورم نمیشد که میشه از طریق یوتیوب کسب درآمد کرد. اونم در ایران!

چرا یوتیوب پول میدهد؟

یوتیوب به کسانی که در این پلتفرم کانال بسازند و ویدیو در آن آپلود کند مبلغی را به شما پرداخت میکند. به این صورت که تبلیغاتی را در ویدیوی شما به نمایش میگذارد و نیمی از مبلغی را که از تبلیغ دهنده دریافت کرده است را به شما پرداخت میکند.

 

به طور مثال یوتیوب از شرکت سامسونگ به ازای تبلیغ روی پلتفرم خود ۱۰۰۰ دلار دریافت میکند و تبلیغ سامسونگ را در پلتفرم خود منتشر میکند و به کانالهایی که این تبلیغ را نمایش دهند ۵۰۰ دلار پرداخت میکند.

یوتیوب چقدر پول میده؟

عدد دقیقی برای این سوال وجود ندارد ولی بازه مشخصی از درآمد را میتوان برای آن در نظر گرفت. یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید بین ۳ تا ۶ دلار پرداخت میکند. البته در سالهای اخیر که برندهای مختلف بودجه تبلیغاتی خود را روی یوتیوب بیشتر کرده اند مبالغ بالاتری هم مشاهده شده ولی ۳ فاکتور موثر برای کسب درآمد در یوتیوب وجود دارد که به ترتیب زیر است :  

فاکتور اول : کشوری که در آن فعالیت میکنید. به طور مثال کشورهای پیشرفته تر به خاطر بودجه های تبلیغاتی بیشتر درآمد بیشتری را دارند. مثلا یک یوتیوبر آلمانی یا آمریکایی درآمد بیشتری از یوتیوبر فیلیپینی دارد. (نکته مهم : در ایران به دلیل استفاده از چیزشکن 😊 درآمد ما نزدیک به درآمد کشورهای پیشرفته است، چرا که آی پی اکثر چیزشکن ها از کشورهای پیشرفته است)

همونطور که مشاهده میکنید کشورهای پیشرفته تر را به عنوان مخاطبان من درنظر گرفته.

فاکتور دوم: حوزه ای که در آن فعالیت میکنید: هر چقدر حوزه ای که درآن فعالیت میکنید تخصصی تر باشد درآمد بالاتری خواهید داشت. به طور مثال حوزه زیبایی از حوزه سرگرمی درآمد بالاتری دارد. یا مثلا حوزه سرمایه گذاری و ارز دیجیتال درآمد بسیار بالاتری نسبت به آشپزی دارد. پردآمدترین حوزه ها به ترتیب زیر قرار دارد:

سرمایه گذاری و ارز دیجیتال

گیم و بازی

آموزش

تکنولوژی

زیبایی

تغذیه و غذایی

ورزش

روانشناسی و انگیزشی

خودروها

هنری

فیلم و سریال

حیوانات

 آشپزی

سرگرمی

فاکتور سوم: سن بازدیدکنندگان. هر چقدر سن بازدید کنندگان کانال شما کمتر باشد درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. چرا که طبق آمار سنین پایین تر زمان بیشتری در یوتیوب صرف میکنند و همچنین پول بیشتری را در فضای مجازی خرج میکنند.

طبق نموداری که میبینید بیشتری مخاطبان من در بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال قرار دارند که این بازه پردرآمدترین بازه سنی برای کسب درآمد است.

چگونه در ایران درآمد از یوتیوب را دریافت کنیم؟

همونطور که میدانید ما در ایران به دلیل تحریم ها مشکل نقد کردن درآمد را داریم و نمیتوانیم مستقیما از یوتیوب پول دریافت کنیم. ۵ سال پیش این کار برای یوتیوبرها واقعا سخت بود. باید یک آشنا در کشورهای دیگر پیدا میکردند تا بتوانند درآمد خود را نقد کنند ولی امروز شرکتهای متعددی هستند که درآمد شما را مستقیما به حسابتان در ایران واریز میکنند. این شرکت ها، MCN  نام دارند.

شرکتهای MCN چه شرکت هایی هستند؟

در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت MCN  معتبر در ایران فعالیت میکنند که با دریافت تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد کانال شما آن را در ایران نقد میکنند. لیست برخی ازین شرکت ها و سایت آن ها را در زیر برایتان مینویسم.

چرا تصمیم گرفتم یوتیوبر شوم؟

در سال ۹۷ سه اتفاق برای من افتاد که زندگیم را تغییر داد

اول اتفاقاتی بود که در بازار ایران افتاد و ارزش پول ملی ما حدود ۱۰ برابر کمتر شد. و متاسفانه با اینکه درآمد خوبی داشتم و ساعت های زیادی درگیر پروژه های مختلف بودم ولی به یکباره انگار تمام درآمدم بی ارزش شده بود . پس یوتیوب بهترین گزینه برایم بود که دیگر استرس افت ارزش پول را نداشته باشم و دیگر نیاز نبود هر روز قیمت دلار را چک کنم.

دوم اشنایی با توبیاس بود. یک یوتیوبر دانمارکی که سال ۹۷برای بازدید از ایران به اینجا آمده بود و من با او آشنا شدم. دیدار با او بسیار برای من الهام بخش بود. او در دانمارک یه روزنامه نگار بود و بعد از استعغا از شغل خود تصمیم گرفته بود که رویای خود را در یوتیوب دنبال کند. ما تقریبا  ۵روز با هم بودیم و او ایده های جذابی را با من در مورد تولید محتوا و یوتیوب در میان گذاشت.

من و توبیاس سال ۹۷ در فرحزاد

و‌دلیل ‌سوم علاقه عجیب من به شبکه های اجتماعی از زمان نوجوانی بود. همیشه دوست داشتم در شبکه های اجتماعی فعالیت کنم ولی بخاطر اینکه درامد جذابی برایم نداشت قید آن را میزدم. اما یوتیوب تنها شبکه اجتماعی هست که برای تولید محتوا به شما پول پرداخت میکنه و مانند بقیه شبکه های اجتماعی نیازی نبود به شهرت عجیب و غریبی برسید تا شرکتهای تبلیغاتی به دنبالتان بیایند.

این فرصت همان فرصتی بود که با تمام معیارهای من سازگار بود.

 

شرایط کسب درآمد از یوتیوب چیست؟

یوتیوب سه شرط برای تولیدکنندگان ویدیو در نظر گرفته که اگر این سه شرط را داشته باشند میتوانند کسب درآمد از یوتیوب را آغاز کنند.

 

۱.حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایبر داشته باشند.

۲. حداقل ۴۰۰۰ ساعت واچ تایم داشته باشند.

داشتن واچ تایم به چه معنی است؟ یعنی مجموع ویدیوهای شما ۴۰۰۰ ساعت دیده شده باشد. به طور مثال شما ۵ ویدیو دارید که هر ویدیوی شما به طور متوسط توسط مخاطبان ۵ دقیقه بازدید شده است. در این صورت اگر به ۱۰ هزار بازدید برسید شما واچ تایم مورد نظر را دریافت کردید.

      فرمول واچ تایم :  ۵ ویدیو که  هر کدام ۱۰ هزار بازدید گرفته و هر کدام ۵ دقیقه تماشا شده باشد.

۳. رعایت کپی رایت

یوتیوب به کپی رایت محتوا اهمیت زیادی میدهد. یعنی اگر شما از ویدیوهای دیگران استفاده کنید به شما اخطار میدهد و اجازه کسب درآمد به شما نمیدهد.

۲ روش برای تولید محتوا در یوتیوب

روش اول : ساخت ویدیو با فیلمبرداری

در این روش شما نیاز به تجهیزات فیلمبرداری دارید. یک میکروفن و یک دوربین حداقل امکاناتی است که شما برای تولید محتوا نیاز دارید .

مزایا: شهرت

معایب: نیاز به سرمایه برای خرید تجهیزات. محدودیت های شخصی برای فیلمبرداری از خود(مخصوصا برای دختران)

نمونه یک کانال با این روش

روش دوم : ساخت ویدیو بدون نیاز به فیلمبرداری و نشان دادن چهره

این روش اما ساده تر است و شما نیازی به تجیهزات فیلمبرداری ندارید فقط کافی است در مهارت تدوین و ویرایش ویدیو مسلط شوید. هم سریع تر به درآمد میرسید هم محتوای بیشتری تولید میکنید.

مزایا: درامد سریع تر و تولید محتوای راحتتر 

بدون نیاز به سرمایه (فقط یک لپ تاپ یا کامپیوتر)

معایب : به شهرت نمیرسید

نمونه یک کانال با روش دوم

چه ویدیوهایی در یوتیوب بیشتر بازدید میخورند؟

تولید محتوای در یوتیوب یک تخصص است. قرار نیست هر کسی با هر ویدیویی در یوتیوب بازدید بالایی دریافت کند. طبق تجربه من و بعد از تماشای هزاران ویدیوی پربازدید در یوتیوب، همه ویدیوهای محبوب و پربازدید در یوتیوب در یکی از دسته های زیر قرار میگیرد :

دسته بندی ویدیوهای پربازدید در یوتیوب:

نیازهای اساسی انسان : این نوع ویدیوها همیشه جواب میدهند. ویدیو هایی که به نیازهای اساسی مربوط هستند، هیچوقت تکراری نمیشوند. ویدیوهای مربوط به غذا خوردن و اشپزی یا ویدیوهای مربوط به ارتباط با جنس مخالف همیشه جو پربازدیدترین ویدیوها هستند چون این ۲ موضوع اساسی ترین نیازهای بشر را شامل میشوند.

حس شادی : ویدیوهایی که حس شادی را در مخاطب شما ترغیب کند. این ویدیوها عموم مردم را درگیر میکنند و وابسته به گروه خاصی از مخاطبان ندارد. ویدیوهای سرگرم کننده در این دسته قرار میگیرند.

حس خوشبختی: ویدیوهایی مثل ویدیوهای انگیزشی یا ویدیوهای مرتبط با درآمد، سود و سرمایه گذاری در این دسته قرار میگیرند.

حس همدردی: ویدیوهایی ازین دست فوق العاده بازدید میگیرند. این ویدیوها حس همدردی را در ما تحریک میکنند. ویدیوهای متاثرکننده که احساسات ما را هدف قرار میدهند عضو این دسته هستند.

حس برتری: این ویدیوها به ما نکاتی را آموزش میدهند که باعث  میشود نسبت به دیگران حس برتری داشته باشیم . همه ویدیوهای آموزشی در این دسته قرار میگیرند.

حس زیرکی و باهوشی: ویدیوهای مرتبط با این دسته بیشتر ترفندها و تکنیک ها را هدف قرار میدهند. یک نکته ساده که وقتی یاد میگیریم برای همه ان را تعریف میکنیم.

شکستن باورها: این مدل ویدیوها در سالهای اخیر بسیار جذاب شدند. همه ما باورهای مختلفی در ذهن خود داریم که برخی ویدیوها با شکستن این باور ما را ترغیب به تماشای خود میکنند. به طور مثال ویدیویی را تصور کنید که میگوید لبنیات مضر است . یا میگوید ارتباط با یک دختر چاق شما را خوشبخت میکند.

 

چگونه در ۲ ماه با صفر سابسکرایبر ۱ونیم میلیون بازدید گرفتم؟

در چند ماهی که در یوتیوب فعالیت داشتم روشهای مختلفی را تست کردم که بعضی از انها شکست خورد و بعضی رشد زیادی نداشت تا در نهایت به یک استراتژی بسیار عالی رسیدم که منجر به نتایج شگفت انگیزی شد.

در اوایل تابستان ۹۸ یک روز از خواب بیدار شدم و یوتیوب خودم را باز کردم و با صحنه عجیبی مواجه شدم . یکی از ویدیوهایم رشد فوق العاده ای داشت و زیبایی های یوتیوب برایم نمایان شد.

رشد بازدید چشمگیر، فقط برای یک ویدیو در یک ماه

حال بنظرتون چند سابسکرایبر داشتم؟  همونطور که در اسکرین شات بالا میبینید کمتر از ۸۰۰ تا !!

رشد این ویدیو فوق العاده بود و تا ۲ ماه بعد از آپلود نزدیک به ۱ونیم میلیون بازدید رسید.

استراتژی من چی بود؟

همانطور که گفتیم کسب درآمد دلاری از یوتیوب یکی از بهترین روش های کسب درآمد در دنیاست اما هرکسی موفق به انجام این کار نمیشود. من شخصا تا الان نزدیک به ۱۸ کانال داشتم که سه کانال شکست خورد، ۶ کانال درآمد کمی داشتند و ۹ کانال به درآمدهایی بالایی رسیدند. کسب درآمد از یوتیوب نیاز به استراتژی درستی دارد. در این قسمت بهترین استراتژی را به شما میگویم. بنظرم این بهترین استراتژی در تولید محتوای یوتیوب است و اگر نگاهی به یوتیوبرهای موفقی که سریع به درآمدهای بالا رسیدند بی اندازید متوجه این استراتژی میشوید(در مورد یوتیوبرهای تازه کار که سریع به درآمد رسیدند صبحت میکنم نه یوتیوبرهایی که سالها زمان گذاشتند و موفق شدند)

تقریبا هیچ کسی به شما این روش را یاد نمیدهد و در هیچ دوره آموزشی این روش را آموزش نمیدهند و بیشتر صرف روشهایی میشوند که زمان زیادی شاید حدود یک سال برای رسیدن به درآمد نیاز دارد. ولی طبق تجربه من این استراتژی به طور متوسط ۹۰ روز بیشتر زمان نمی برد. (حتی بعضا دیده شده ۴۰ روز به درآمد رسیدند.)

من اسم این استراتژی را گذاشتم TEV

این اسم نشانگر سه حرف اصلی است :

Trend : قدم اول پیدا کردن ترندهاست. یعنی اینکه موضوعات روز را پیدا کنید. هر ماه موضوعاتی جدیدی ترند(Trend) میشوند و ویدیوهای مرتبط با آنها بازدید زیادی میگیرند. پیدا کردن ترندها و موضوعات جذاب با استفاده از ابزارهای مختلفی قابل شناسایی است و کار سختی محسوب نمیشود.

Edit: قدم دوم ادیت و ویرایش ویدیوها به شکلی جذاب است. ویدیوهای یوتیوب باید بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشند و خسته کننده نباشند. ۲۰ ثانیه ابتدای ویدیو بسیار مهم است . طبق آمار اگر مخاطب را ترغیب کنید که ۲۰ ثانیه اول ویدیو را ببیند به احتمال ۷۰ درصد ادامه ویدیو را خواهد دید.

Viral: وایرال یعنی چی ؟ وایرال شدن ویدیو به این معنی است که ویدیوی شما ۵ برابر مخاطبان شما بازدید بخورد. یعنی اگر مثلا ۵۰۰ سابسکرایبر داشته باشید ویدیوهای شما حداقل ۲۵۰۰ بازدید بخورد. اینکه شما ویدیوی جذابی داشته باشید کافی نیست و باید آن را متناسب با الگوریتم یوتیوب بهینه کنید تا یوتیوب متوجه ارتباط معنایی ویدیوی شما شده و آن را به افرادی که حتی شما را سابسکرایب نکردند نشان بدهد. این بزرگترین مزیت یوتیوب است که در اینستاگرام و تویتر وجود ندارد. یوتیوب به کانالهای تازه کار اهمیت زیادی میدهد و به مخاطبانی که آن کانالها را نمیشناسند نشان میدهد و اگر ویدیو بازخورد خوبی نشان دهد ویدیو را به هزاران نفر نمایش میدهد. این یعنی قدرت بی نظیر یوتیوب.

دوره جامع کسب درآمد از یوتیوب بدون فیلمبرداری و نشان دادن چهره